Настава

Слободне наставне активности за седми разред

Слободне наставне активности (у даљем тексту СНА) су део плана наставе и учења у другом циклусу основног образовања и васпитања. Ученик у сваком разреду другог циклуса обавезно бира једну активност са листе од три слободне наставне активности које школа нуди. То значи да ће сваки ученик током другог циклуса основног образовања и васпитања похађати четири различита програма. Одабрани програми СНА су за ученика обавезни, а успех се изражава описном оценом и не утиче на општи успех.

Сврха СНА је да допринесу остваривању општих исхода образовања и васпитања, развијању кључних и општих међупредметних компетенција потребним за сналажење у свакодневном животу. Иако се за неке СНА може направити веза са одговарајућим обавезним предметима, не треба их посматрати као неку врсту њиховог проширивања или продубљивања. Програми СНА су тако конципирани да фаворизују активност ученика, повезивање њиховог школског и ваншколског искуства, учење путем решавања проблема, сарадњу и тимски рад, као и употребу савремених технологија у образовне сврхе. Потенцира се самосталност ученика у активном начину учења, а улога наставника је превасходно у томе да уведу ученике у тему, представе им кључне појмове садржаја и подстакну их на активност коју затим усмеравају, прате и вреднују.

Концепт СНА не базира се на коришћењу уџбеника који су посебно за њих припремљени. Напротив, ученици се подстичу да користе што различитије изворе информација и да према њима имају критички однос. Циљ је јачати ученике да се ослањају на сопствене снаге, да развијају компетенције за рад са подацима. Иако се очекује да ће се ученици у великој мери ослањати на интернет као брз и лако доступан извор информација, треба их охрабривати да користе и друге изворе као што су књиге, старе фотографије, интервју и др.

 

МОЈА ЖИВОТНА СРЕДИНА

Циљ учења слободне наставне активности Моја животна средина је да допринесе развоју компетенција потребних за одговорну улогу у друштву у погледу очувања животне средине, биодиверзитета и одрживог развоја. Сврха програма је да се ученици оспособе за мултидисциплинарно изучавање проблема из домена очувања животне средине и одрживог развоја, остваривање својих идеја кроз различите пројекте и даљи професионални развој.

Теме и кључни појмови садржаја

ЕКОЛОШКИ ОТИСАК И ОПСТАНАК

  • Еколошки отисак. Биокапацитет.
  • Еколошки дуг. Одрживи развој.
  • Еколошко право.

УПРАВЉАЊЕ ОТПАДОМ

  • Врсте отпада. Управљање отпадом. Комунални отпад.
  • Депонија.

РЕЦИКЛАЖА, РЕМЕДИЈАЦИЈА И ПОНОВНА УПОТРЕБА ДОБАРА И СИРОВИНА

  • Секундарне сировине: папир, уља у исхрани, текстил, пластика.
  • Предности и недостаци поновне употребе добара и сировина.
  • 3Р правила.

ОБНОВЉИВИ ИЗВОРИ ЕНЕРГИЈЕ

  • Извори енергије.
  • Енергетска ефикасност. Обновљиви извори енергије.
  • Предности и недостаци обновљивих извора енергије.

 

ДОМАЋИНСТВО

Циљ учења слободне наставне активности Домаћинство је да ученици интегришу и функционализују знања стечена у оквиру различитих предмета у контексту свакодневног живота, да унапреде вештине и формирају навике у вези са важним активностима у свакодневном животу у области становања, одевања, исхране и употребе различитих материјала. Програмом се интегришу и функционализују знања стечена у оквиру различитих предмета у контексту свакодневног живота, унапређују вештине и формирају навике у вези са важним активностима у свакодневном животу у области становања, одевања, исхране и употребе различитих материјала.

Теме и кључни појмови садржаја

САВРЕМЕНО ДОМАЋИНСТВО И ПОРОДИЦА

  • Домаћинство. Организација домаћинства. Породица, односи и потребе у породици и њихово усклађивање. Формирање здраве породице. Фазе породичног живота. Култура као начин живота и културно наслеђе.

КУЛТУРА СТАНОВАЊА

  • Породично домаћинство на селу и у граду. Породица и домаћинство. Функционалне целине домаћинства и њихове улоге. Технички апарати у домаћинству. Безбедност у домаћинству. Уређење домаћинства и околине у градској и сеоској средини. Економично коришћење и потрошња воде у градском и сеоском домаћинству. Уштеда енергије у домаћинству. Хемијска и микробиолошка исправност воде. Отпадне воде у домаћинству. Основни хигијенски захтеви домаћинства. Прикупљање, сортирање и одлагање отпада у домаћинству.

КУЛТУРА ОДЕВАЊА

  • Улога одеће и обуће у животу човека. Природни и вештачки материјали, њихова својства и употреба у домаћинству. Одржавање одеће, кућног текстила, и декоративног плана у домаћинству. Одржавање и чишћење природних и вештачких материјала. Организација складиштења кућног текстила, обуће и одеће. Рециклажа кућног текстила и одеће.

КУЛТУРА ПОНАШАЊА

  • Планирање и расподела буџета. План набавке и избор артикала. План и припреме за путовање. Правила понашања у превозним средствима, у граду и на путовању. Савремена средства комуникације и претраживање различитих информација.

СРЕДСТВА ЗА ОДРЖАВАЊЕ ЛИЧНЕ ХИГИЈЕНЕ И ХИГИЈЕНЕ ДОМАЋИНСТВА

  • Значај воде за одржавање хигијене. Средства за личну хигијену. Козметичка средства. Кућна апотека. Материјали за опремање домаћинства. Одржавање домаћинства. Отпадни материјали у домаћинству.

ИСХРАНА У ДОМАЋИНСТВУ

  • Хранљиви састојци и животне намирнице. Класификација животних намирница према пореклу (биљне и животињске), улози у организму (енергетска, градивна, заштитна и регулаторна) и саставу. Енергетска вредност намирница. Потребе за састојцима хране зависно од узраста, занимања, пола, спољашње средине, здравственог и физиолошког стања организма. Рационална исхрана човека. Принципи рационалне исхране. Законски прописи, правилници о намирницама и квалитету хране. Последице неправилне исхране. Припремање хране, начини обраде намирница. Хигијенски услови приликом припремања хране. Одлагање, чување и конзервисање намирница. Апарати и машине за припремање, чување и обраду хране и намирница. Загађујуће супстанце хране и мере заштите. Адитиви. Органска и ГМО храна. Култура исхране и понашање за трпезом: послуживање и узимање хране, стоно посуђе и прибор. Национална кухиња и кухиње у свету.

 

ШАХ

Циљ учења слободне наставне активности Шах је да ученици овладају законитостима и принципима шаховске игре ради формирања радних способности, истрајности, упорности, уредности и спремности на сарадњу уз уважавање туђег мишљења и начела лепог понашања.

Теме и кључни појмови садржаја

  • Историјат, врсте и значај шаха.
  • Основе шаха.
  • Фазе шаховске партије.
  • Одигравање шаховских партија.
  • Обележавање и записивање потеза.