Настава

Слободне наставне активности за осми разред

Слободне наставне активности (у даљем тексту СНА) су део плана наставе и учења у другом циклусу основног образовања и васпитања. Ученик у сваком разреду другог циклуса обавезно бира једну активност са листе од три слободне наставне активности које школа нуди. То значи да ће сваки ученик током другог циклуса основног образовања и васпитања похађати четири различита програма. Одабрани програми СНА су за ученика обавезни, а успех се изражава описном оценом и не утиче на општи успех.

Сврха СНА је да допринесу остваривању општих исхода образовања и васпитања, развијању кључних и општих међупредметних компетенција потребним за сналажење у свакодневном животу. Иако се за неке СНА може направити веза са одговарајућим обавезним предметима, не треба их посматрати као неку врсту њиховог проширивања или продубљивања. Програми СНА су тако конципирани да фаворизују активност ученика, повезивање њиховог школског и ваншколског искуства, учење путем решавања проблема, сарадњу и тимски рад, као и употребу савремених технологија у образовне сврхе. Потенцира се самосталност ученика у активном начину учења, а улога наставника је превасходно у томе да уведу ученике у тему, представе им кључне појмове садржаја и подстакну их на активност коју затим усмеравају, прате и вреднују.

Концепт СНА не базира се на коришћењу уџбеника који су посебно за њих припремљени. Напротив, ученици се подстичу да користе што различитије изворе информација и да према њима имају критички однос. Циљ је јачати ученике да се ослањају на сопствене снаге, да развијају компетенције за рад са подацима. Иако се очекује да ће се ученици у великој мери ослањати на интернет као брз и лако доступан извор информација, треба их охрабривати да користе и друге изворе као што су књиге, старе фотографије, интервју и др.

 

УМЕТНОСТ

Циљ учења слободне наставне активности Уметност је да ученик развија вештине комуникације и сарадње, критичко и стваралачко мишљење, осетљивост за естетику, радозналост, мотивацију за истраживање и изражавање у различитим медијима као и одговоран однос према очувању уметничког наслеђа и културе свога и других народа. Прoгрaм интeгрише садржаје из културе, различитих уметности и вишe умeтничких дисциплинa. Он омогућава ученицима да упознају културу и уметност народа свих континената, њихове сличности, разлике и међусобне утицаје, да открију како се прожимају различите врсте уметности, да уче како да користе разноврсне, релевантне и поуздане податке и информације за истраживачки и стваралачки рад, да ефикасно сарађују и комуницирају, да развијају критичко мишљење, конструктивно размењују мишљења и формирају позитивне вредносне судове са циљем очувања културе и идентитета, развијања самопоуздања и самопоштовања, поштовања и заштите људских права, да развијају радозналост, мотивацију, као и афинитет према култури и уметности, да се изражавају у одабраним уметничким дисциплинама и медијима. Програм подразумева садржаје из ликовне и музичке уметности.

Теме и кључни појмови садржаја

ТРАДИЦИОНАЛНА ВИЗУЕЛНА УМЕТНОСТ ШИРОМ СВЕТА

  • Визуелна уметност народа Аустралије и Новог Зеланда (сликарство аустралијских Абориџина, традиционална тетоважа Маора).
  • Уметност америчких народа (тотеми, керамика, ћилими, корпе).
  • Култура древне Индије, Кине и Јапана (градови, храмови, одећа, писмо).
  • Уметност народа Африке (маске и штитови).
  • Словенска традиција (митологија, симболика и орнаментика).

ТРАДИЦИОНАЛНА МУЗИЧКА УМЕТНОСТ БАЛКАНА И СРБИЈЕ

  • Културно наслеђе (значај и улога).
  • Традиционална музичка уметност Балкана (основне карактеристике у односу на ентитет и међусобни утицаји, сличности и разлике).
  • Традиционална музика Србије (певање, свирање, обичаји, обреди, ношња, кола…).
  • Начини очувања културног наслеђа.

МОДЕРНО ДОБА И МУЗИКА

  • Савремене технологије и музика.
  • Маркетинг у музици. Примењена музичка уметност.
  • Музичка критика и интервју.

 

ПРЕДУЗЕТНИШТВО

Циљ учења слободне наставне активности Предузетништво је да допринесе развоју иновативности и предузимљивости код ученика, способности да се идеје претворе у акцију, способности за тимски рад и коришћење разноврсних извора знања ради бољег разумевања друштвених процеса и појава и преузимањa одговорне улоге у савременом друштву. Сврха програма је развој предузетничких компетенција, подршка професионалном развоју ученика као и припрема за сналажење у савременом свету рада који се мења услед технолошког развоја.

Теме и кључни појмови садржаја

ЗАШТИТА ПРАВА ПОТРОШАЧА

  • Однос цене и квалитета производа/услуге.
  • Декларација производа.
  • Уговорна обавеза за услугу.
  • Остваривање права потрошача.

СВЕТ РАДА

  • Свет занимања некад, сад и у будућности.
  • Професионална оријентација.
  • Професионални развој.
  • Форма и функција CV и мотивационог писма.
  • Концепт целоживотног учења.

ПОКРЕНИ СЕБЕ И ДРУГЕ

  • Покретање иницијативе.
  • Менаџмент и лидерство.

УЧЕНИЧКА ПРЕДУЗЕЋА

  • Појам предузећа (привредног субјекта).
  • Производ и/или услуга.
  • Појам тржишта.
  • Људски и материјални ресурси.
  • Пословна комуникација.
  • Основни етички принципи у пословању.
  • Процес производње и процес пружања услуга.
  • Цена производа или услуге.
  • Облици промовисања производа.
  • Продаја производа или услуге.

 

ФИЛОЗОФИЈА СА ДЕЦОМ

Циљ учења слободне наставне активности Филозофија са децом је да ученик овлада знањима, развије вештине и формира ставове који ће подстаћи и убрзати његов интелектуални развој и унапредити вештине размишљања, закључивања, самосталног, критичког и креативног мишљења. Програм је инспирисан историјом филозофије, али његов циљ није да подучава филозофији већу центар ставља филозофско истраживање које подстиче децу да критички и самостално мисле, формирају, храбро и рационално аргументују своје ставове.

Теме и кључни појмови садржаја

  • Појам добра/зла.
  • Појам уметности.
  • Појам правде.
  • Појам слободе.
  • Појам среће.
  • Појам толеранције.
  • Појам вршњачког насиља.
  • Појам истине/лажи.
  • Појам живота.
  • Појам времена и простора.
  • Појам пријатељства.
  • Појам храбрости.
  • Појам бога.
  • Појам човека.
  • Појам мудрости и знања.
  • Појам света.
  • Појам природе.
  • Појам једнакости и различитости.
  • Појам љубави.